Arkiv...
2012-10-01
Tack alla sponsorer som kom på vår gemensamma sponsordag och jag skulle vilja påstå att de flesta som
fick åka en tur var nöjda och belåtna, eller vad tror ni? De här ser ju inte helt livrädda ut, kör väl för sakta
helt enkelt...
2012-09-09
Inte vår dag, startade med 2st "halvbra" tider och tänkte ta i på 3:e. En liten kort sammanställning av
gårdagen tävling.
Om vi börjar från början så var det en tidig morgon, vi stack vid 05.30 och i första hand var det för att
Simon skulle hinna översätta noterna innan start, annars hade vi dragit vid 06.30. Väder och vind var
enligt planen och startnumret var bra för då slapp vi "rullgruset", men det var halt och gick mest på tvären
kändes det som. Vi startade lite ringrostiga på 1:a sträckan och det kändes rätt OK, men lite halt och fick
till 9:e tid i klassen. Följde upp med en 10.e tid på 2:a. Nja. det här var inte bra och tänkte höja tempot
lite och gjorde så och det höll några böjar sedan var vi ute och studsade men lyckades att få upp bilen på
vägen igen men då hade vi fått punktering. Körde sträckan ut på punka och tappade väl runt 30-40
sekunder så där. Ut med fälgkors och domkraft, 2 muttrar lossnar lätt medan de andra 3 siter så in o h-
vete. OK, vi skulle väl kunnat hitta en rörstump eller så men känslan var att vi skulle dragit sönder
antingen pinnbultar eller muttrar och efter en genomfunderare så var det bara att slänga in handduken. Nu
är chansen till en 3:e plats i B-grp H borta, men så är livet...
Bilen går bra men jag är troligen för "rädd om bilen" och bromsar något tidigt. Motorn gick också bra,
kanske något sämre vrid men den varvar definitivt ut bättre än den någon gång gjort tidigare. Men jag som
chaffis får nog lära mig att dels varva ut mer för att utnyttja motorn samt bromsa senare...
Det är väl något vi får bära med oss till kommande tävlingar.
Nu ska jag snart ut och lyfta upp bilen och kolla om det är något annat som blev snett och vint.
Lägger snart ut lite in-car filmer också
2012-09-05
Nu var det långt mellan gångerna men nu är det dags för tävling igen. Men innan dess vill jag passa på att
nämna att vi hittade ett fel som vi inte trodde fanns. OK, bilen hade lite svårt att varva ut men jag trodde
att det berodde på underlaget men det visade sig att ventilsätet till 4:ans insugningsventil "satt sig". Det
var inte "supertätt" om man så säger...
Jag hade sedan länge planerat att åka på semester när vi upptäckte detta, så jag åkte iväg och när jag
kom hem så var bilen i princip klar! Professor Hans på Snakefield Motorsport lånade nycklarna till
verkstaden och fixade detta plus att han bytte till en Köhler kam under tiden jagvar iväg. Hur som helst,
bilen var klar men inte mappad så det blev bara till att ställa in vårt deltagande i Emiltrofen. När bilen kom
till Köhler första gången och när vi fattade att något var mer fel än vi trodde, ja då var toppeffekten runt
6300 varv (eller så) och sedan bara dalade effekten. Men nu, dvs efter Lennart Köhlers och Hans arbete så
går bilen bättre än någonsin (åtminstone enligt bromspappren och den lilla test jag gjort på landsväg) även
om bilen gått bra innan också.
Nu är det väl upp till oss att visa att vi också kan sätta lite bra tider med den vita faran... Problemet, om
man nu ska försöka hitta på någon ursäkt, så är det väl i så fall att vi inte har kört sedan sista helgen Juni.
Som sagt, ny tävling på lördag och denna gång är det SMK Hörby som arrangerar TV-Svängen. Vi har fått
startnummer 54.
Sist men inte minst, TACK för hjälpen HANS och LENNART.
2012-07-01
Det känns som om det går bättre och bättre! Vi blev 8:a i klassen, men ska väl villigt erkänna att jag inte
är helt nöjd, men definitivt ett steg i rätt riktning... Vi började med att "halvsnurra" och senare åka av
vägen på ss1. Resterande sträckor så befann vi oss på vägen och på ss5 kändes det som om noter och
körning fungerade riktigt bra ihop. Är väl fortfarande lite feg och litar inte på mig själv, på bilen och eller
på noterna till 100%. Så det finns definitivt mycket kvar att nöta in.
Det roliga är att alla man pratar med tycker att bilen ser ut att fungera bra och framförallt att den låter
riktigt potent (tack Hasse Snakefield). Det fattas fortfarande lite in-car filmer men de kommer.
2012-06-29
Långt mellan uppdateringarna men imorgon har vi startummer 170 i Dackefejden...
Det kallas hemmatävling, men jag har inte en aning om sträckor etc. men det blir bra ändå!
Lite missbelåten med de sista resultaten och därför har jag inte skrivit så mycket och inte lagt ut några
filmer/bilder.
Hur som helst, det är inte enda förklaringen, mycket att göra innan jag kunde ta semester och nu när jag
har semester finns det annat att göra...
2012-06-14
Startnummer 87 i Skilling 500. Vi går ut som bil 8 i klassen. Nu är det dags att visa framfötterna igen.
2012-06-11
Nu är jag hemma igen! Hann knappt hem från Karlskrona förrän jag skulle iväg igen. Åkte till Kastrup vid
08,00 på söndagsmorgon för vidare färd till Boston och sedan vidare till Los Angeles. Kom hem i
Lördagskväll och utan Jetlag denna gången också! Nu till Karlskronapokalen. Bilen gick bra, startade lätt
och utan ryckningar, inte illa:)
Däremot så hann vi inte med, tyckte ändå att körningen kändes rätt OK, men tiderna visade något annat.
De två sista sträckorna var inte alls bra, bla beroende på att jag svängde åt fel håll, Anders sa vänster 2
men jag var säker på att det svängde höger. Det gjorde det inte! Backning och några sekunder tappade. På
sista sträckan så hade jag den kommande resan i huvudet och tänkte, har det inte gått tillräckligt fort
innan idag då behöver vi inte idiotladda på sista och krångla till det. Rätt eller fel, inte vet jag men jag
gjorde det som jag kände var rätt (precis som jag brukar göra..).
Vi blev 10:a och det var väl inget att hurra för, men konkurrensenär hård och vi åkte för sakta helt enkelt.
Film kommer snart, men bilderna från Ericsson Motorosport och Hugosson Motorsport finns här redan.
Snart dags för Skilling 500...
2012-06-01
Dags för Karlskronapokalen imorgon. Vi har fått startnummer 96. Imorgon ska Anders Holm sitta i
högerstolen då Simon är på väg "hem" till England.
Bilen känns bra mycket lättare att starta sedan Hans var och justerade i mappen. Hoppas bara att den går
rent på transporterna också.
2012-05-16
Då var även 2:a "tävlingen" avklarad och jag har minimalt med tid över till annat än garage och jobb, dvs
det är anledningen till att jag inte fixat hemsidan förrän nu! Vi körde Silverratten för ca 1,5 vecka sedan
och mitt outtalade mål var att bli sämst 5:a i klassen, vilket vi lyckades med. Vi blev 5:a! Får väl vara
ganska nöjd med resultatet då det är ungefär 1,5 år sedan vi körde sista riktiga rallyt och då i en Ascona...
Bilen fungerade bra på sträckorna under lite farts men tyvärr var den för fet i botten och det var lite
småkrånglig att starta på sträckorna som hade asfalt som underlag i starten. När bilen mappades hos
Turbocenter så var det kallt och vinter och det blev ingen finmappning gjord, vilket har märkts nu. Claus
har nog mycket erfarenhet men kanske inte av "skogspulka", eller vad han nu kallade bilen på kvittot?
Hur som helst, skulle på kundbesök i Stockholmsområdet dagarna efter rallyt så jag lassade inte av bilen
utan bytte bara dragbil och tog helt enkelt och släpade upp bilen till Claus på T-center igen. Väl där uppe
startade inte bilen och Claus sprutade in en massa startgas i luftboxen och helt plötsligt baktände skiten
och så brann det i luftfiltret, bra start på dagen:)
Lät honom att ta hand om bilen och hämtade den på onsdag morgon och sedan dess har det varit j-kligt
svårt att få igång bilen. Hoppas bara att de andra grejorna som skulle fixats fungerar. Startproblemen ska
Hans (Snakefield) och jag försöka att fixa på söndag.
In-car och out-car film finns under media.
Har även fått OK att norpa bilder från Hugossons och Ericssons Motorsport samt från Robin Sörensen, TACK
för de fina bilderna...
2012-04-29
Då var även 1:a "tävlingen" avklarad! OK, vi var föråkare i Kong Christian Race men det var dock tävling.
Bilen gick bra och allt kändes som det skulle, men sen är det svårt att veta om farten räcker till. Vi hade
nog på sina ställen hyfsat tempo medan på vissa andra ställen något sämre. Det tar nog ett tag innan allt
sitter där, ta till sig noterna och översätta noten till rätt växel och fart... Nu siktar vi mot Silverratten
nästa helg. Det finns en film från gårdagen upplagd, mer kommer. Det blev lite väl högt ljud denna gång
bara...
2012-04-22
Då var träningen till ända! Fy f-n va kul:) En kort summering! Bilen kändes riktigt bra, motorn kändes
kanon och det är nog bara att konstatera att Hans på Snakefield Motorsport vet vad han gör. Väghållningen
kändes bra och bromsarna också. Nu får jag försöka att se till så piloten också vet var han gör... Har väl
fått en 30-35km ss idag, vilket inte är helt fel. Nästa helg så blir det ytterligare test och då som föråkare i
Kongen.
Tack till Martin Hansson för de fina bilderna, de finns under media (4st)
2012-04-19
Tanken var att skapa en ny hemsida, men istället uppdaterar jag den gamla tillsvidare. Vad har hänt sedan
den senaste uppdateringen? Ja det kan man verkligen undra! Bilen har blivit spripad och reklamen från
mina värdefulla sponsorer har kommit på, en ny omgång fälgar och däck har inhandlats, har även testkört
några km. Tack Roland, Niklas, Stefan för lånet av vägen. Till helgen blir det generaltest, då har vi
nämnligen testkörning på avlyst sträcka. Ska bli kul som f-n...
Återkommer "snart" med mer bilder och info.
Då var träningen till ända! Fy f-n va kul:) En kort summering! Bilen kändes riktigt bra, motorn kändes
kanon och det är nog bara att konstatera att Hans på Snakefield Motorsport vet vad han gör. Väghållningen
kändes bra och bromsarna också. Nu får jag försöka att se till så piloten också vet var han gör... Har väl
fått en 30-35km ss idag, vilket inte är helt fel. Nästa helg så blir det ytterligare test och då som föråkare i
Kongen.
Tack till Martin Hansson för de fina bilderna
2012-02-07
Det blev en fakirresa men nu är motorn bromsad och mappad. Ja, det har hänt lite den senaste tiden; bilen
är homologiseringsbesiktigad av Gert-Ove, regbesiktigad på bilprovningen samt nu även mappad och
bromsad.
Beträffande fakirresan så lämnade vi Växjö vid 03,45 och var uppe hos Turbocenter framåt 9,00 men då
ville inte bilen starta (taskigt batteri och sedan surade jag ner stiften...) men efter lite laddning och
stiftbyte blev det bättre.
Klaus från Turbo center och Hasse "Snakefield" satte igång att köra och köra och köra. Jag hade inga
hörselkåpor så jag satt och läste biltidningar från USA, ibland lät det riktigt bra utifrån rullarna och ibland
lät det sämre. Men jag som amatör tyckte att den "sjöng ut bra" emellanåt... Ett antal timmar senare så
kom Klaus och sa, det här ser bra ut...
Det blev 236 hästar på drivhjulen och det får jag vara nöjd med. Sedan fullföjde vi fakirresan med att köra
hemmåt och efter att ha lämnat Hans i Furuby och backat in ekipaget så var klockan 01,05. Allt som allt
blev det något över 100mils körning, men det var det värt... Se lite bilder från bromsningen, finns under
940 projektet
2011-12-30
Då äntligen kom bilen ner på hjulen! Idag kom bilen ut utanför verkstaden för att fotas och vändas. Det
mesta är klart men det återstår fortfarande en del att göra. När motorn kommer så ska det runt om kring
fixas, tex bygga avgassystem osv. Men invändigt är bilen i princip klar.
Låt mig bara avsluta med att tacka alla som hjälpt till under året, både med arbete och ekonomiskt:
GOTT NYTT ÅR!