Hem Nyheter Om oss Bilen Media Kontakt Kalender Resultat Länkar

Arkiv...

2012-10-01 Tack alla sponsorer som kom på vår gemensamma sponsordag och jag skulle vilja påstå att de flesta som fick åka en tur var nöjda och belåtna, eller vad tror ni? De här ser ju inte helt livrädda ut, kör väl för sakta helt enkelt... 2012-09-09 Inte vår dag, startade med 2st "halvbra" tider och tänkte ta i på 3:e. En liten kort sammanställning av gårdagen tävling. Om vi börjar från början så var det en tidig morgon, vi stack vid 05.30 och i första hand var det för att Simon skulle hinna översätta noterna innan start, annars hade vi dragit vid 06.30. Väder och vind var enligt planen och startnumret var bra för då slapp vi "rullgruset", men det var halt och gick mest på tvären kändes det som. Vi startade lite ringrostiga på 1:a sträckan och det kändes rätt OK, men lite halt och fick till 9:e tid i klassen. Följde upp med en 10.e tid på 2:a. Nja. det här var inte bra och tänkte höja tempot lite och gjorde så och det höll några böjar sedan var vi ute och studsade men lyckades att få upp bilen på vägen igen men då hade vi fått punktering. Körde sträckan ut på punka och tappade väl runt 30-40 sekunder så där. Ut med fälgkors och domkraft, 2 muttrar lossnar lätt medan de andra 3 siter så in o h- vete. OK, vi skulle väl kunnat hitta en rörstump eller så men känslan var att vi skulle dragit sönder antingen pinnbultar eller muttrar och efter en genomfunderare så var det bara att slänga in handduken. Nu är chansen till en 3:e plats i B-grp H borta, men så är livet... Bilen går bra men jag är troligen för "rädd om bilen" och bromsar något tidigt. Motorn gick också bra, kanske något sämre vrid men den varvar definitivt ut bättre än den någon gång gjort tidigare. Men jag som chaffis får nog lära mig att dels varva ut mer för att utnyttja motorn samt bromsa senare... Det är väl något vi får bära med oss till kommande tävlingar. Nu ska jag snart ut och lyfta upp bilen och kolla om det är något annat som blev snett och vint. Lägger snart ut lite in-car filmer också 2012-09-05 Nu var det långt mellan gångerna men nu är det dags för tävling igen. Men innan dess vill jag passa på att nämna att vi hittade ett fel som vi inte trodde fanns. OK, bilen hade lite svårt att varva ut men jag trodde att det berodde på underlaget men det visade sig att ventilsätet till 4:ans insugningsventil "satt sig". Det var inte "supertätt" om man så säger... Jag hade sedan länge planerat att åka på semester när vi upptäckte detta, så jag åkte iväg och när jag kom hem så var bilen i princip klar! Professor Hans på Snakefield Motorsport lånade nycklarna till verkstaden och fixade detta plus att han bytte till en Köhler kam under tiden jagvar iväg. Hur som helst, bilen var klar men inte mappad så det blev bara till att ställa in vårt deltagande i Emiltrofen. När bilen kom till Köhler första gången och när vi fattade att något var mer fel än vi trodde, ja då var toppeffekten runt 6300 varv (eller så) och sedan bara dalade effekten. Men nu, dvs efter Lennart Köhlers och Hans arbete så går bilen bättre än någonsin (åtminstone enligt bromspappren och den lilla test jag gjort på landsväg) även om bilen gått bra innan också. Nu är det väl upp till oss att visa att vi också kan sätta lite bra tider med den vita faran... Problemet, om man nu ska försöka hitta på någon ursäkt, så är det väl i så fall att vi inte har kört sedan sista helgen Juni. Som sagt, ny tävling på lördag och denna gång är det SMK Hörby som arrangerar TV-Svängen. Vi har fått startnummer 54. Sist men inte minst, TACK för hjälpen HANS och LENNART. 2012-07-01 Det känns som om det går bättre och bättre! Vi blev 8:a i klassen, men ska väl villigt erkänna att jag inte är helt nöjd, men definitivt ett steg i rätt riktning... Vi började med att "halvsnurra" och senare åka av vägen på ss1. Resterande sträckor så befann vi oss på vägen och på ss5 kändes det som om noter och körning fungerade riktigt bra ihop. Är väl fortfarande lite feg och litar inte på mig själv, på bilen och eller på noterna till 100%. Så det finns definitivt mycket kvar att nöta in. Det roliga är att alla man pratar med tycker att bilen ser ut att fungera bra och framförallt att den låter riktigt potent (tack Hasse Snakefield). Det fattas fortfarande lite in-car filmer men de kommer. 2012-06-29 Långt mellan uppdateringarna men imorgon har vi startummer 170 i Dackefejden... Det kallas hemmatävling, men jag har inte en aning om sträckor etc. men det blir bra ändå! Lite missbelåten med de sista resultaten och därför har jag inte skrivit så mycket och inte lagt ut några filmer/bilder. Hur som helst, det är inte enda förklaringen, mycket att göra innan jag kunde ta semester och nu när jag har semester finns det annat att göra... 2012-06-14 Startnummer 87 i Skilling 500. Vi går ut som bil 8 i klassen. Nu är det dags att visa framfötterna igen. 2012-06-11 Nu är jag hemma igen! Hann knappt hem från Karlskrona förrän jag skulle iväg igen. Åkte till Kastrup vid 08,00 på söndagsmorgon för vidare färd till Boston och sedan vidare till Los Angeles. Kom hem i Lördagskväll och utan Jetlag denna gången också! Nu till Karlskronapokalen. Bilen gick bra, startade lätt och utan ryckningar, inte illa:) Däremot så hann vi inte med, tyckte ändå att körningen kändes rätt OK, men tiderna visade något annat. De två sista sträckorna var inte alls bra, bla beroende på att jag svängde åt fel håll, Anders sa vänster 2 men jag var säker på att det svängde höger. Det gjorde det inte! Backning och några sekunder tappade. På sista sträckan så hade jag den kommande resan i huvudet och tänkte, har det inte gått tillräckligt fort innan idag då behöver vi inte idiotladda på sista och krångla till det. Rätt eller fel, inte vet jag men jag gjorde det som jag kände var rätt (precis som jag brukar göra..). Vi blev 10:a och det var väl inget att hurra för, men konkurrensenär hård och vi åkte för sakta helt enkelt. Film kommer snart, men bilderna från Ericsson Motorosport och Hugosson Motorsport finns här redan. Snart dags för Skilling 500... 2012-06-01 Dags för Karlskronapokalen imorgon. Vi har fått startnummer 96. Imorgon ska Anders Holm sitta i högerstolen då Simon är på väg "hem" till England. Bilen känns bra mycket lättare att starta sedan Hans var och justerade i mappen. Hoppas bara att den går rent på transporterna också. 2012-05-16 Då var även 2:a "tävlingen" avklarad och jag har minimalt med tid över till annat än garage och jobb, dvs det är anledningen till att jag inte fixat hemsidan förrän nu! Vi körde Silverratten för ca 1,5 vecka sedan och mitt outtalade mål var att bli sämst 5:a i klassen, vilket vi lyckades med. Vi blev 5:a! Får väl vara ganska nöjd med resultatet då det är ungefär 1,5 år sedan vi körde sista riktiga rallyt och då i en Ascona... Bilen fungerade bra på sträckorna under lite farts men tyvärr var den för fet i botten och det var lite småkrånglig att starta på sträckorna som hade asfalt som underlag i starten. När bilen mappades hos Turbocenter så var det kallt och vinter och det blev ingen finmappning gjord, vilket har märkts nu. Claus har nog mycket erfarenhet men kanske inte av "skogspulka", eller vad han nu kallade bilen på kvittot? Hur som helst, skulle på kundbesök i Stockholmsområdet dagarna efter rallyt så jag lassade inte av bilen utan bytte bara dragbil och tog helt enkelt och släpade upp bilen till Claus på T-center igen. Väl där uppe startade inte bilen och Claus sprutade in en massa startgas i luftboxen och helt plötsligt baktände skiten och så brann det i luftfiltret, bra start på dagen:) Lät honom att ta hand om bilen och hämtade den på onsdag morgon och sedan dess har det varit j-kligt svårt att få igång bilen. Hoppas bara att de andra grejorna som skulle fixats fungerar. Startproblemen ska Hans (Snakefield) och jag försöka att fixa på söndag. In-car och out-car film finns under media. Har även fått OK att norpa bilder från Hugossons och Ericssons Motorsport samt från Robin Sörensen, TACK för de fina bilderna... 2012-04-29 Då var även 1:a "tävlingen" avklarad! OK, vi var föråkare i Kong Christian Race men det var dock tävling. Bilen gick bra och allt kändes som det skulle, men sen är det svårt att veta om farten räcker till. Vi hade nog på sina ställen hyfsat tempo medan på vissa andra ställen något sämre. Det tar nog ett tag innan allt sitter där, ta till sig noterna och översätta noten till rätt växel och fart... Nu siktar vi mot Silverratten nästa helg. Det finns en film från gårdagen upplagd, mer kommer. Det blev lite väl högt ljud denna gång bara... 2012-04-22 Då var träningen till ända! Fy f-n va kul:) En kort summering! Bilen kändes riktigt bra, motorn kändes kanon och det är nog bara att konstatera att Hans på Snakefield Motorsport vet vad han gör. Väghållningen kändes bra och bromsarna också. Nu får jag försöka att se till så piloten också vet var han gör... Har väl fått en 30-35km ss idag, vilket inte är helt fel. Nästa helg så blir det ytterligare test och då som föråkare i Kongen. Tack till Martin Hansson för de fina bilderna, de finns under media (4st) 2012-04-19 Tanken var att skapa en ny hemsida, men istället uppdaterar jag den gamla tillsvidare. Vad har hänt sedan den senaste uppdateringen? Ja det kan man verkligen undra! Bilen har blivit spripad och reklamen från mina värdefulla sponsorer har kommit på, en ny omgång fälgar och däck har inhandlats, har även testkört några km. Tack Roland, Niklas, Stefan för lånet av vägen. Till helgen blir det generaltest, då har vi nämnligen testkörning på avlyst sträcka. Ska bli kul som f-n... Återkommer "snart" med mer bilder och info. Då var träningen till ända! Fy f-n va kul:) En kort summering! Bilen kändes riktigt bra, motorn kändes kanon och det är nog bara att konstatera att Hans på Snakefield Motorsport vet vad han gör. Väghållningen kändes bra och bromsarna också. Nu får jag försöka att se till så piloten också vet var han gör... Har väl fått en 30-35km ss idag, vilket inte är helt fel. Nästa helg så blir det ytterligare test och då som föråkare i Kongen. Tack till Martin Hansson för de fina bilderna 2012-02-07 Det blev en fakirresa men nu är motorn bromsad och mappad. Ja, det har hänt lite den senaste tiden; bilen är homologiseringsbesiktigad av Gert-Ove, regbesiktigad på bilprovningen samt nu även mappad och bromsad. Beträffande fakirresan så lämnade vi Växjö vid 03,45 och var uppe hos Turbocenter framåt 9,00 men då ville inte bilen starta (taskigt batteri och sedan surade jag ner stiften...) men efter lite laddning och stiftbyte blev det bättre. Klaus från Turbo center och Hasse "Snakefield" satte igång att köra och köra och köra. Jag hade inga hörselkåpor så jag satt och läste biltidningar från USA, ibland lät det riktigt bra utifrån rullarna och ibland lät det sämre. Men jag som amatör tyckte att den "sjöng ut bra" emellanåt... Ett antal timmar senare så kom Klaus och sa, det här ser bra ut... Det blev 236 hästar på drivhjulen och det får jag vara nöjd med. Sedan fullföjde vi fakirresan med att köra hemmåt och efter att ha lämnat Hans i Furuby och backat in ekipaget så var klockan 01,05. Allt som allt blev det något över 100mils körning, men det var det värt... Se lite bilder från bromsningen, finns under 940 projektet 2011-12-30 Då äntligen kom bilen ner på hjulen! Idag kom bilen ut utanför verkstaden för att fotas och vändas. Det mesta är klart men det återstår fortfarande en del att göra. När motorn kommer så ska det runt om kring fixas, tex bygga avgassystem osv. Men invändigt är bilen i princip klar. Låt mig bara avsluta med att tacka alla som hjälpt till under året, både med arbete och ekonomiskt: GOTT NYTT ÅR!