Bilen
Specifikation
Motorn är byggd av Hans på Snakefield Motor-sport och mappad hos Lennart Köhler.
Resultatet var ca 240 HKR på bakhjulen.
Sachs 200mm Race koppling.
5vxl MPG Light sekventiell växellåda.
Bakaxel med 3:91 utväxling och Sellholm diff.
50mm Sellholmfjäderben fram.
Proflex 3-vägs stötdämpare bak med egenutvecklade fjädrar.
Alcon bromsar fram och 240 bak
Kort hydraulisk styrväxel från Sellholm
Asconan såldes och levererades till Stockholm December 2010. Den 19/12 2010 startades “projekt 940” och hela 2011 blev ett stort hål i plånboken och någon sa; det tar ca 1000 timmar att bygga en bil, hmm det låg nog något i det! Men fint blev det...
Bilen är byggd efter “eget huvud”, men självklart så har jag som alla andra kikat på vad andra gjort. Det finns ju ingen anledning att uppfinna hjulet en gång till eller upprepa någon annans misstag! Frågan är bara vem ska man lita på och vems bil ska man kolla på?
Vissa grejor är plankade, vissa plankade och förfinade och vissa grejor har jag kört efter eget huvud. Det lär visa sig om detta sätt var bra eller ej!
Hade inledningsvis lite hjälp av sonen Micke och brorsan Håkan vid demontering och rengöring, men var jag väl en för tuff arbetsledare eller så var det inte roligt!
Motorn har Snakefield Motorsport fixat och den går som en spett... Jerry på Vide Bilservice har gått igenom växellåda och bakaxel medan Albert på Abbe Motorsport flockat panelen. Resten har jag fixat... Som ni nu räknat ut så har jag inte befunnit mig hemma speciellt mycket om kvällarna. Med andra ord så har jag någonting som ni kanske inte har, dvs en fantastisk fru som tillåter mig att ligga och sova under bilen. För det är väl det jag gjort!?
Sedan 2013 så är bilen även utrustad med en MPG Light sekventiell växellåda. Den liksom “allt” annat smått och gott kommer från Sellholm.
Copyright Stark Motorsport © All Rights Reserved